Roeitocht Purmerend

De blauwe lijn is de route die we gevolgd hebben

Op 12 Juni hebben 8 midweekroeiers op uitnodiging van R.V. De Where uit Purmerend de Waterlandtocht geroeid. De tocht is in Franse stijl met accordeonist en maaltijd. We moeten er iets leuks van maken. Dus wij met alpinopet, hoedje, strikjes en vlaggetjes in blauw, wit en rood de boot in. Audrey was meteen enthousiast dus die heeft alles verzorgd. Helaas kreeg zij Corona en kon tot onze spijt niet mee. Mieke boft, zij mocht mee naar Purmerend.

Zicht vanaf de roeivereniging De Where

De tocht is goed georganiseerd vanaf de Where met soms best lage bruggen waar Richard goed moest vallen en slippen, maar ook neigen komen we op het Noord Hollands kanaal. Het is heel rustig, weinig scheepvaart.

We zijn op weg

Nadat alle bagage in de boot gelegd en de bemanning ingestapt is beginnen we aan de Waterlandtocht. Deze is ongeveer 35 km., dus we hebben nog wat voor de boeg. De afspraak is dat we ieder half uur wisselen en daarvoor niet aanleggen. Dat gaat de eerste keer en alle andere keren heel goed.

De Drakenboot op de Zaanse Schans

Na een paar kilometers de Jispersluis, waar maar 2 of 3 boten in passen en waar we begeleid worden door de organisatie met touwen. Zo wisten we aan welke kant we moesten liggen. Er moeten namelijk behoorlijk wat boten door. 40 Roeiers in Wherry’s, C2+, C3+ en C4+. Gelukkig komen we niet allemaal tegelijk bij de sluis.

Met drie boten in de Jispersluis.

Nu door Jisperveld, prachtige sloten met boven ons mooie blauwe lucht en witte wolken, Nederland op zijn mooist. Met een goede waterkaart en beschrijving komen we na 2 uur bij de Poelsluis, waar de organisatie weer klaar staat met touwen, want we moeten wel 2 meter omhoog. Ook daar een sloep, onze Wherry en een C3+ en de sluis is alweer vol.

Grote golven op de Zaan en flinke wind tegen

Nu op de Zaan soms grote golven en een flinke wind tegen en een felle zon die op je huid brand. Na een uur roeien komen we eindelijk bij de lunchplek, de roeivereniging in Wormerveer vlakbij de Zaanse Schans. Voor koffie en thee is gezorgd en eten onze meegenomen lunch op. Heerlijk terras en mooi clubhuis. Niet te lang blijven zitten, want er moet weer plaats gemaakt worden voor de volgende boten. Helemaal niet erg, op het water is het koel met de wind.

Het clubhuis in Wormerveer

Na de lunch de Zaan op langs de Zaanse Schans en hebben natuurlijk foto’s gemaakt van de prachtige molens. We gaan langs de sterk geurende cacaofabriek, mooie gevels met klinkende zoals Bali, Hollandia en Java. De gevels zijn in ere gehouden, maar de fabrieken zijn omgebouwd tot appartementen. Verder zien we het gebouw van de Zeepziederij met een geweldige zeearend op de top. Verderop gaan we sloten in met aan beide zijden mooie en lelijke woonboten, die dicht tegen elkaar liggen. Maar met Pieterburen gingen we er snel langs. Onderweg maken we een sanitaire stop. We mogen niet aanmeren, maar doen het toch.

Dit is de verboden aanlegsteiger, maar gaf wel oplichting

De ringvaart weer op en naar Purmerend, waar we bij aankomst snel de boten schoonmaken en in de loods leggen. Onderweg moesten we een gedichtje maken en voor het diner onze kunsten vertonen.

De liedjes verzonnen door de bemanningen van beide boten

Dit is het lied van de Pijlstaart. We kunnen genieten op het terras en van een accordeonist met Franse deuntjes en een drankje. De liedjes werden beoordeeld door de jury en deelde de 3de prijs, croissants, de 2de prijs, Franse kaas en 1ste prijs, twee flesjes wijn uit.

Hieronder het lied van de Lepelaar. Zoals je ziet hebben de bemanningsleden uit beide boten hun best gedaan, maar vielen wel buiten de prijzen.

Het was niet alleen zingen, maar er kon ook gedanst worden

Om 6 uur begint de maaltijd met accordeon muziek als begeleiding. Een hele grote pan staat op tafel “Franse Pot au Feu”, met kip, groente, spekjes en daarnaast een schaal met stokbrood waar een tekort aan was. Daarnaast een vegetarische schotel voor de liefhebbers.

Richard vind het leuk om aan de accordeonist, die naast onze tafel zit om de Amsterdamse grachten aan te vragen, wat alle roeiers uit volle borst meezingen. Daar begint het mee, maar de accordeonist heeft liedboeken bij zich en je kunt een nummer aanvragen. Het liep volledig uit de hand. Maar wel een heel gezellige afsluiting van een heerlijke zonnige roeitocht in het Waterland.

Nadat iedereen met volle teugen genoten had van het varen, lunchen diner en muziek keerden we in een leuke stemming weer huiswaarts.